Hvordan bruke PPC til din fordel
PPC er en enkel metode å havne på første plassen av Google søk. PPC eller paid per click, på norsk betalt per klikk, er reklamer på Google’s søkeresultat sider eller på sosiale medier som er skreddersydde den rette kundegruppen for din annonse.
La oss si du har en nettside med salg av unike vinglass. Med Google Ads kan du skaffe deg netttrafikk uten store og lange organiske metoder. Du får hjelp med å velge rette nøkkelord så du ikke havner på søk som ikke konverterer men heller kun der, det er mest potensialet å nå riktig folk. Personer som aktivt ser etter kjøp av vinglass.
Netttratfikken kan nås via ulike kanaler og strategier. Alle som driver med nettsider og spesielt e-commerce vil skaffe seg mest mulig trafikk raskt som mulig. Ingen liker å vente på resultater, vi forstår det. Problemet er at konkurransen er stor og det er mange som velger å gå den kjappe veien med PPC. Med paid-per-click strategi kan du få raskere resultater men det kan også bli kostbart på langsikt.
Derfor skal vi gå gjennom alle fordeler og ulemper så du kan velge den beste strategien for ditt produkt/nøkkelord.
Hva er PPC
Som allerede forklart PPC betyr paid per click. Merk hva som ligger i ordet, ved paid per click strategi betaler du hver gang noen klikker på linken din. Det kan være folk som trykket tilfeldig, andre som ikke fant det de så etter, totalt sett kan det være en stor del av klikks som vil koste deg mye penger uten den minste sjansen for konvertering av denne trafikken.
Derfor er det så viktig å gjøre en god analyse av markedet du entrer. Finnes det allerede mange som betaler for PPC for samme nøkkelord, er det kanskje lurt å se etter andre muligheter. En vel designet og optimalisert landingsside er også kritisk til å øke salget, alt dette skal vi gå gjennom i neste punktet.
Hvordan gå frem med PPC Strategi
Riktig nøkkelord og god gjennomføring er kritisk for en vellykket PPC strategi. Husk at du betaler hver gang noen klikker på linken din, selvom de ikke kjøper noe. Du må treffe den riktige søkehensikten så du ikke sløser penger på klikks som ikke treffer riktig hensikt.
Det er mange online butikker som eksisterer kun fra annonser på sosiale medier De har bygget så sterk merkevarer at det spiller ingen rolle at de ikke eier noen fysiske butikker med produktene. Med mangel på fysiske butikker sparer du mye kostnader som kan heller settes i markedsføringsstrategier. La oss ta et eksempel med Zalando, på kort tid var de kjent verden rundt, alle har hørt om Zalando og de ikke eier en eneste butikk. De har bygget merkevaren med en aggresiv reklame strategi.
Hvordan bygge en landingside
En landingsside er siden kunden havner på når de trykker på din annonse. Det er kritisk å optimalisere denne siden mest mulig og lage den brukervennlig for konvertering. Lag kundereisen til produktet og informasjonen kortest mulig. Folk mister interessen raskt om noe ikke er der, vi forventer å ha det. Eller om siden er treg.
For eksempel om det er en nettbutikk med produktetsside du annonserer for, bør du ha knappen til kassen enkelt tilgjengelig. Dette gjør kundereisen kjapt og effektivt
Velg salgsorienterte nøkkelord
Identifiser hensikten med trafikken, er det kun informasjon du ønsker å nå til større publikum? De fleste vil øke salget i nettbutikken sin eller utkonkurrere topp rangerte konkurrenter med PPC reklamer. Basert på hva din hensikt med netttrafikken er, velger du deretter nøkkelord som treffer der du har størst mulig sjans å konvertere.
Treff riktig marked
Det er bedre å målrette kundene med lokaliserte reklamer. Du bør ha riktig design, riktig produkt og riktig informasjon vist til riktige kunder. Driver du reklame i Norge bør du selvfølgelig ha norsk språk på siden. Det er simple grunnleggende punkter som bør være på plass for å ha større sjanse på å konvertere trafikken.
Du vil ha en effektiv kampanje som bringer tilbake mer salg enn det du bruker på selve PPC. Innholdet på landingssiden bør treffe riktig markedsgruppe for å skape en lønnsom PPC gjennomføring.
Vi blir stadig møtt av mer skreddersydde reklamer for oss på sosiale medier. Alt dette er knyttet spørsmålet om sosiale medier er faktisk gratis for brukeren. Vi betaler i informasjonen vi deler på kontoen vår og ulike algoritmer som påvirker vår kjøpsadferd.
Disse typer reklamer kan treffe små og store nisjer basert på ulike kriterier.
Analyse av din PPC Strategi
Når du bruker en markedsføringstrategi som dreier seg rundt PPC på Google. Du har større sjanse å nå poensielle kunder som søker eksakt det som er på annonsen din.
Det gode er at du betaler ingenting for selve visningen av PPC bannere. Du først betaler når noen klikker på linken din.
Nå til dags, de fleste søkeresultateter vil ha betalte topp-posisjoner. Topp trafikken er verdt mye, mer enn posisjon 3,4 eller hvilken som helst lavere posisjon. Er du nederst på siden har du lite sjanse å få noe som helst trafikk. Derfor velger mange denne strategien overfor en organisk søkeordoptimalisering som gjerne tar en lang tid å gjennomføres.
Det er også en mye raskere metode å få inn resultater på. Avhengig av hvor stor kostnad vi snakker om er det oftest enklere måten å konvertere trafikken. Husk at denne type strategi kan bli ganske dyrt i lengden. Du betaler for hvert eneste klikk folk tar til siden din. Mange av disse klikkene vil aldri konvertere.
Vi på Dropshipping Norge mener at PPC strategi er en nyttig metode å kunne bruke avhengig av produkt, søkeord og marked. Noen ting kan bli gjort organisk og langsiktig som gir deg en mer langvarig drift av nettsiden. Men om du trenger raske resultater og trafikken er verdt pengene fordi det konverteres godt da er det verdt å bruke PPC.
Det finnes ulike kanaler hvor du kan nå potensielle kunder. Vi skal identifisere hva som skilles dem under:
Hva er Google Ads
Google Ads er de mest kjente annonse reklamene som nettbutikker og nettside-operatører har brukt de siste ti-åra. Her i motsetning til sosiale medier treffer du folk som aktivt søker for produktet eller tjenesten som du promoterer. Disse er mye enklere å konvertere da deres adferd allerede indikerer et kjøp. I disse tilfeller er det lurt å bruke Google ads for å sikre seg topp posisjonen.
Hvordan virker annonsene på Google?
Annonsene på Google, Google Ads, vises når kunden utfører et søk. Om gjennomføring er gjort riktig vil du få en stor visibilitet som kan konvertere til kunder og salget. Til dags Google driver mest av netttrafikken til salg av den globale markedsdelen. Det blir gjort over 8,5 milliarder Google søk hver dag. Norges befolkning bruker Google nesten til alt! Markedsandelen der står for hele 95% av online kjøp skjer via Google.
Det er helt avgjørende for din bedrift å være synlig på Google. Det kan du gjøre via 2 metoder, enten organisk ved hjelp av SEO eller med Google Ads og sosiale medier som øker din synlighet i riktige kanaler.
Det er viktig å selge riktig produkt, via riktig kanal til riktig kunde for riktig penger. Ved en god analyse alt dette bør falle rett på plass uten antagelser.
Facebook ads
Med Facebook ADS kan du bygge merkevare synlighet men også vise produktet til folk som ikke nødvendigvis leter etter det aktivt men kanskje er i samme interesse gruppen. Folk bruker mye tid på facebook og det er da ofte den eldre gruppen som man har mest påvirkning på.
Tiktok ads
Tiktok Ads kan gi en stor og kjapp visningstall men er ikke alltid den beste platformen å konvertere på. Reklamene på Tiktok varer mellom 5-60 sekunder og vi er kjent med scrolle faktoren på sosiale medier. Om du ikke fanger kundens interesse i de første 3 sekundene kommer de mest sannsynlig til å scrolle ned til neste video.
Her har man ha et enormt publikum men som sagt med dårlig video kommer du ikke langt.
Pinterest Ads
Pinterest er ikke en del av Google ads i det hele tatt men her vil vi nevne at det er fortsatt en stor kundegruppe å finne på Pinterest. Her gull produkter er alt med design, interiør og alle inspirasjonsprodukter som man søker på selve platformen. Det fungerer mye likt som Facebok Ads.
Hvordan lage en vellykket PPC strategi
En PPC strategi kan være en del av markedsføringsstrategien for bedriftens nettsiden. Det gir deg muligheten å nå til flere kunder raskere. Du velger riktig kanal og lager en landingsside ved hjelp av Google verktøy.
La oss ta et eksempel:
Du har en nettbutikk hvor du selger ulike typer vinglass til restauranter og individuelle aktører. Du ønsker å nå flest mulig potensielle kunder så du velger å kjøre PPC kampanjer.
Kunden som ønsker å kjøpe vinglass kan søke vinglass i søkemotoren med intensjon om å se og kjøpe vinglass på nett. Du kjøper første plassen på Google med vinglass som keyword.
Nå, hvert klikk for søket Vinglass betaler du 1$ for. Det er ikke mange som kjøper med engang så la oss si det er 50 klikks du fikk på en uke. Et fint sett med vinglass koster 80$. Ut fra disse 50 klikks er det en person som kjøper to sett med vinglass som til sammen koster dem 160$. Din fortjeneste blir på 110$. Om du konverter hvertfall en av femti personer som trykket på linken din til å kjøpe ditt produkt, har du en bra strategi å kjøre PPC med.
Konklusjon
PPC er uten tvil en av de beste kortsiktige markedsføringsstartegier. Du kan nå langt med raske steg men mer kostnader. Vi på Dropshipping Norge mener PPC er best å betale for, om man har litt dyrere produkter å promotere. På denne måten, kan du sløse et par klikk med håpet på at hvertfall en av femti kjøper og dermed lager en god fortjeneste for deg.
Det er uansett verdt å prøve å teste hva som funker best. Husk at du kan aldri justere strategien din underveis. PPC kan være en god start men om det ikke funker kan du prøve deg på andre kanaler som kan ha større påvirkning på publikumet. Du kan også gå den organiske veien og heller fokusere på en langisiktig SEO strategi.
Har du Spørsmål eller trenger hjelp? Bli med i vår nye Facebook-gruppe!
Du kan gjerne poste spørsmål relatert til dropshipping og online markedsføring, vi svarer gratis!